5 tips til effektive arbejdsgange [vores guide til den ambitiøse håndværker]
Spildtid er en af de værste syndere i håndværksbranchen – uanset om man er anlægsgartner, tømrer, smed, maler – eller noget helt femte.
Derfor bør alle håndværkere spekulere i effektivisering af arbejdsgange. Til det formål har vi skrevet dette indlæg, hvor vi kommer med de bedste tips, vi har samlet op gennem vores år i branchen.
Indlægget er forfattet i samarbejde med vikarbureauet BlueCollar, som har spurgt deres mange dygtige vikarer – med vidt forskellige kompetenceområder – til råds.
Tip 1: Få styr på planlægningen (og lav det vigtigste først)
Effektiv planlægning er fundamentet for effektiv opgaveløsning.
Brug eventuelt søndag aften eller mandag morgen på at gøre ugens aktiviteter klar. På den måde ved du, hvad der skal nås, og hvornår det skal nås. Det reducerer muligheden for trælse overraskelser og deadlines, der pludselig er i risikozonen for ikke at blive overholdt.
Sørg desuden for at lægge de vigtigste og sværeste opgaver først på dagen. Der er vi friskest og klarest i hovedet.
Tip 2: Hav 100% styr på timeregistrering (overvej digitalisering)
Hvem gider at bruge en masse timer på at tjekke fakturering og timesedler, når man egentlig helst bare vil udføre en masse vigtige driftsopgaver?
Find et godt system, som du er tilpas med, bruger kort tid på – og laver nul fejl i. Brug eventuelt en af de mange gode digitale løsninger, der findes på markedet. Vær grundig, når du vælger – og lær så systemet til punkt og prikke.
Det sparer dig hurtigt et par timer om ugen.
Tip 3: Intuitiv struktur på varebilen
En god varebilstruktur for en tømrer er ikke nødvendigvis god for f.eks. en anlægsgartner.
Byg din varebil op sådan, at du har nemmest ved at komme til det værktøj, du bruger oftest. Det kan spare dig en masse minutter om dagen, hvis du nemt og hurtigt kan komme til det værktøj, du skal bruge.
Tip 4: Få andre folk til at lave de ting, der ikke passer til dine kompetencer
Måske bruger du en masse tid på rengøring og oprydning, som du kunne få andre til at lave? Du sidder måske ofte flere timer i weekenden og prøver at få styr på din bogføring?
Måske vil du gerne have flere kunder fra online kanaler, og derfor har du sat dig selv i et stort projekt med at administrere, designe og søgemaskineoptimere din egen hjemmeside?
Vi anbefaler altid, at du prioriterer din tid efter, hvordan den er bedst brugt. Tænk over, hvad du ville sælge din tid til – og overvej så, hvor mange timer du bruger på noget, du reelt ikke gider lave og i sidste ende ikke er profitabelt.
Du har som bekendt kun 24 timer i døgnet. Brug dem så effektivt som muligt – og din forretning vil takke dig.
Tip 5: Optimer hastigheden med knivskarpt værktøj
Hvis du kan spare halvandet minut, hver gang du bruger et bestemt stykke værktøj over et andet, bliver det til rigtigt mange sparede minutter, når året er gået.
Se på det som en investering. Hvis du har positiv kapital i virksomheden, kan du bruge det til at investere i bedre værktøj, som vil tjene sig selv hjem i fremtiden.
Tip 6: Brug medarbejderes tid optimalt
Hvis en medarbejders tid er bedst brugt et sted, så sørg for at bruge vedkommende dér – og ikke alle mulige andre steder.
Det vil både din medarbejder og dit regnskab takke dig for.